Maak een afspraak contact
Blog

Herkenbaar en confronterend

Ik heb een werk-cadeautje gekregen. Voor mijn werk mag ik bij een leerling van 14 jaar oud met hersenletsel op school gaan observeren. Als docent is dit een bijzondere trip in het verleden, ik mag weer naar mijn professionele achtergrond. Ik mis mijn leerlingen nog bijna iedere dag. Dus geniet ik van de manier waarop de leerlingen en hun docenten met elkaar omgaan. De drukte, het studie-vermijdend gedrag en het plezier dat leerlingen met elkaar hebben tijdens en na de les. Puur genieten.

Confronterend en herkenbaar


 Ik heb een werk-cadeautje gekregen. Voor mijn werk mag ik bij een leerling van 14 jaar oud met hersenletsel op school gaan observeren. Als docent is dit een bijzondere trip in het verleden, ik mag weer naar mijn professionele achtergrond. Ik mis mijn leerlingen nog bijna iedere dag. Dus geniet ik van de manier waarop de leerlingen en hun docenten met elkaar omgaan. De drukte, het studie-vermijdend gedrag en het plezier dat leerlingen met elkaar hebben tijdens en na de les. Puur genieten.

Nu terug naar mijn titel. Het opnieuw lezen van de publicaties over kinderen en jongeren met hersenletsel is voor mij persoonlijk herkenbaar en confronterend, niet alleen professioneel.
Op mijn 11e jaar ben ik in een auto-ongeluk gewond geraakt. Ik had een snee in mijn voorhoofd die in het ziekenhuis gehecht is en veel pijn in mijn nek. De pijnklachten zijn veranderd door de tijd en de latere nieuwe behandelingen. Als ik moe ben, gestrest of het is druk in mijn omgeving dan wordt de pijn, net als vroeger, steeds erger. In die tijd (1973) was de diagnose “nekletsel als gevolg van een trauma”. Pas tientallen jaren later bij een neurologisch onderzoek kreeg ik te horen dat ik indertijd een hersenkneuzing gehad moet hebben.

Lezend in de literatuur herken ik mijn schoolverleden. Ik was “wel lief, niet storend en niet zo slim” dat zei men over en tegen mij. Ook woorden als “lui en ongeconcentreerd” herken ik uit mijn verleden. Gelukkig voor mij was ik een dromer ( Ik ontsnapte uit de werkelijkheid in mijn boeken.) en kon ik mij op deze negatieve opmerkingen niet lang genoeg concentreren om de emotionele pijn te voelen die bij dit soort beschrijvingen past. Nu kan ik dat wel maar zie ik ook hoeveel er voor mij veranderd is door meer kennis over hersenletsel. Ik heb geluk gehad met de manier waarop ik door mijn jonge jaren heen ben gekomen en nu herkennen de mensen in mijn omgeving deze persoonsbeschrijvingen niet meer bij mij.

Uit de literatuur herken ik ook met terugwerkende kracht waarom de diagnose pas zo laat bij mij is gesteld. Ja, als eerst was de kennis over hersenletsel in die tijd (jaren 70 en 80) nog niet ver genoeg. Maar daarnaast speelt er ook iets anders mee. Bij volwassenen zie je vanaf dag 1 de gevolgen van het letsel. Bij kinderen is dit anders omdat de hersenen zich nog moeten ontwikkelen en bepaalde verbindingen in de hersenen moeten nog gemaakt worden. Pas als de ontwikkeling achter gaat blijven zie je de schade aan de hersenen (delayed deficid). Hierdoor ontstaan de grootste problemen als gevolg van het letsel pas in de tienerjaren en de puberteit. Dit is iets waar we extra veel aandacht aan moeten besteden bij jongeren met leer- en gedragsproblemen. Bij een deel van hen zal je bij navraag ook een mogelijke oorzaak voor hersenletsel kunnen vinden. Bij Vilans kunnen leerkrachten hiervoor een signaleringslijst vinden. (Hierover kunt u ook met mij contact opnemen.)

Het positieve aan deze tijd is dat er veel aandacht wordt gegeven aan nieuwe kennis en manieren waarop je kan omgaan met beperkingen.

Op dit moment ben ik met veel plezier aan het werk met mijn cadeautje en hoop ik verbeteringen te kunnen aanbrengen waardoor zowel mijn tiener, als de ouders beter gaan functioneren. Voor mij staat voorop dat kinderen en tieners zich op alle vlakken van het leven moeten kunnen ontwikkelen én gelukkig kunnen zijn met zichzelf en hun leven.

 

Jolanda de Vries
20 december 2022
Deel deel deze blog op

Meer blogs

Wat betekent verbinding voor jou?
28 maart 2023
Lees deze blog
Bezieling en wat kan je ermee?
21 maart 2023
Lees deze blog
Ik heb een mooi weekend gehad, maar nu....
07 maart 2023
Lees deze blog
Horen, Luisteren en Samen zijn.
28 februari 2023
Lees deze blog
Is stilstand wel negatief?
21 februari 2023
Lees deze blog
Wat u van ons mag verwachten.
14 februari 2023
Lees deze blog
Is afhankelijkheid binnen de zorg een probleem?
07 februari 2023
Lees deze blog
Blog 66 Kwaliteit en controles
31 januari 2023
Lees deze blog
Blog 65, Steeds weer....
17 januari 2023
Lees deze blog
Herkenbaar en confronterend
20 december 2022
Lees deze blog
Blog 61, Wat vinden wij belangrijk?
22 november 2022
Lees deze blog
Blog 60, Positief negativisme.
15 november 2022
Lees deze blog
Blog 59, Mantelzorger of partner?
08 november 2022
Lees deze blog
Een praktische tip over slapen en zo.
01 november 2022
Lees deze blog
Blog 57, Groudhog Day
25 oktober 2022
Lees deze blog
Blog 56, Opvoedondersteuning.
18 oktober 2022
Lees deze blog
Blog 55, Beschadigd vertrouwen.
11 oktober 2022
Lees deze blog
Blog 54, Zonder kennis geen vragen.
04 oktober 2022
Lees deze blog
Blog 53, Jij en ik, ik en jij: NAH meets NAH,
20 september 2022
Lees deze blog
Blog 52 Survival of the fittest
12 september 2022
Lees deze blog
Een sociaal feestje
06 september 2022
Lees deze blog
Blog 50, Uitbehandeld maar nog lang niet klaar met leven met NAH
30 augustus 2022
Lees deze blog
49, NLP of Neuro Linguïstisch Programmeren.
23 augustus 2022
Lees deze blog
48, Vakantie perikelen met NAH.
16 augustus 2022
Lees deze blog
Blog 47, Keuzevrijheid?
09 augustus 2022
Lees deze blog
De perfecte cirkelredenering van mijn moeder.
02 augustus 2022
Lees deze blog
Blog 44, Verstaan, Begrijpen en Invoelen.
26 juli 2022
Lees deze blog
Blog 45, Verstaan, Begrijpen en Invoelen.
26 juli 2022
Lees deze blog
Wat ik niet begrijp en altijd weer voorop lijkt te staan.
19 juli 2022
Lees deze blog
Blog 42, GGZ of somatiek?
05 juli 2022
Lees deze blog
Blog 41, Schrijven helpt, echt waar.
29 juni 2022
Lees deze blog
Blog 40, Het belang van de ervaringsdeskundige.
15 juni 2022
Lees deze blog
“Mag ik ook ff “. mijn boekrecensie
07 juni 2022
Lees deze blog
Lief zijn voor jezelf
31 mei 2022
Lees deze blog
NAH en schoolkinderen en, Waar blijft de ambulant begeleider?
24 mei 2022
Lees deze blog
Vervolg op onbegrip voor mensen met NAH.
17 mei 2022
Lees deze blog
Soms krijg ook ik het Spaans benauwd
10 mei 2022
Lees deze blog
Blog 34, NAH is geen verstandelijk handicap
26 april 2022
Lees deze blog
Blog 33, Oproep en “Samen Sterk”.
19 april 2022
Lees deze blog
Blog 32, wat te leren van kinderen met NAH?
12 april 2022
Lees deze blog
Blog 31: Motivatie <-> waarom zo open over eigen beperking?
05 april 2022
Lees deze blog
Blog 30 - overprikkeling
29 maart 2022
Lees deze blog
Omgaan met hersenletsel.
22 maart 2022
Lees deze blog
wat doet een ambulant begeleider?
15 maart 2022
Lees deze blog
Rommel in uw hoofd en ook in dat van mij,
08 maart 2022
Lees deze blog
Een nieuw leeg document en startproblemen.
01 maart 2022
Lees deze blog
Ik mis ze zo.
23 februari 2022
Lees deze blog
Conflicten en het toontje, hoe staat het dan met professionaliteit?
16 februari 2022
Lees deze blog
Blog 23, Waardevrij of waardevol (lerend) falen?
08 februari 2022
Lees deze blog
Blog 22, Uitbehandeld? Liever hoopvol.
01 februari 2022
Lees deze blog
21 Het nieuwe normaal
25 januari 2022
Lees deze blog
Traditioneel versus kleinschalig particulier.
18 januari 2022
Lees deze blog
Blog 19, Het nieuwe jaar is gestart.
11 januari 2022
Lees deze blog
De Ranonkel Methode
04 januari 2022
Lees deze blog
Blog 17, Fijne feestdagen en…….
21 december 2021
Lees deze blog
Wat ik mijzelf beloofd had niet te doen, doe ik niet 1 maar 2 keer. Een heel persoonlijk kerstcadeautje.
14 december 2021
Lees deze blog
Omdenken
07 december 2021
Lees deze blog
Blog 14 , Ik diskwalificeer mij van een eigen mening.
30 november 2021
Lees deze blog
Blog 13, Koesteren.
23 november 2021
Lees deze blog
Degoe’s: en ik voelde mij zó verschrikkelijk dom.
16 november 2021
Lees deze blog
Techniek, kind van, erfelijk belast en zoiets. Mijn jonge jaren.
09 november 2021
Lees deze blog
Jij en ik, ik en jij: NAH meets NAH,
02 november 2021
Lees deze blog
Geld en andere zaken
26 oktober 2021
Lees deze blog
Te moe voor woorden.
19 oktober 2021
Lees deze blog
07 Nieuwe ontwikkeling en Emancipatie
12 oktober 2021
Lees deze blog
Blog 6, Het feest van herhalen
05 oktober 2021
Lees deze blog
Zeg jevthuiszorg dan heeft iedereen heeft een beeld
29 september 2021
Lees deze blog
Blog 4. Afstemming, woorden en beelden.
21 september 2021
Lees deze blog
Nieuwe kennis inspireert
13 september 2021
Lees deze blog
Blog 2 - GGZ of somatiek
06 september 2021
Lees deze blog
(Her) Starten.
25 mei 2021
Lees deze blog